უმაღლესი განათლების პრაქტიკა ხელოვნური ინტელექტის ეპოქაში - ალექსანდრე თევზაძე
(HEREs პუბლიკაცია) / (HEREs’ Publication)
[Please scroll down for English]
თანამედროვე ხელოვნური ინტელექტის (AI) ტექნოლოგიების გამოჩენამ და ფართო გავრცელებამ უმაღლესი განათლების (HE) სხვადასხვა ასპექტები მრავალი გამოწვევის წინაშე დააყენა.
მაგენერირებელი AI-ს გამოყენებით, რომელიც დაფუძნებულია ღრმა სწავლებისა და ნეირონული ქსელების რთულ ცნებებზე, საშუალო დონის მომხმარებელს ტექნიკური ცოდნის გამოყენების გარეშე შეუძლია შექმნას ადამიანის მიერ შექმნილის მსგავსი კონტენტი. ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტების შემდგომი განვითარებასთან ერთად კრიტიკულად მნიშნელოვანი ხდება საგანმანათლებლო სექტორზე მისი ზეგავლენის შესწავლა.
დღეისათვის ყველა ცდილობს აღმოაჩინოს AI-ის მიერ შექმნილი საინტერესო შესაძლებლობები უმაღლესი განათლების სფეროში ინოვაციური სწავლებისა და სწავლის პრაქტიკის მიმართულებით. მისი მნიშვნელოვანი უპირატესობები მოიცავს ავტომატიზირებულ შეფასებას, კვლევის მხარდაჭერას და ადამიანისა და კომპიუტერის გაუმჯობესებულ ურთიერთქმედებას (Dempere 2023). თუმცა ყველაფერს თავისი ფასი აქვს. AI ხელსაწყოების მიერ გენერირებული ტექსტი, რომელის გარჩევაც რთულია ადამიანის მიერ გენერირებულისგან, საფრთხეს უქმნის აკადემიურ პატიოსნებასა და ინდივიდუალური წვლილის აღიარებას. მაგენერირებელი AI ცნობილია არა მხოლოდ უაღრესად რეალისტური ტექსტების შექმნით, არამედ ადამიანის კრიტიკული აზროვნების უნარების მიბაძვით, რაც დიდ საფრთხეს უქმნის ონლაინ გამოცდების სამართლიანობას (Susnjak 2022). მაგალითად, ChatGPT განიხილება, როგორც აკადემიური პატიოსნების დარღვევის კარგად ცნობილი ინსტრუმენტი.
ვინაიდან ახალი ტექნოლოგიების აკრძალვა ყოველთვის წამგებიანია, ჩვენ უკეთ უნდა შევაფასოთ ისეთი მაგენერირებელი AI ინსტრუმენტების გამოყენების ეთიკური საკითხები, როგორიცაა ChatGPT და სხვა (UNESCO 2003a).
2023 წელს იუნესკომ მიიღო რეკომენდაციები უმაღლესი განათლების სფეროში ხელოვნური ინტელექტის გამოყენების შესახებ, რომელიც გვთავაზობს „ეთიკური ზემოქმედების შეფასების დანერგვას: ხელოვნური ინტელექტის სისტემების სარგებლისა და რისკების იდენტიფიცირებისა და შეფასებისთვის, შესაბამისი რისკების პრევენციის, შემსუბუქებისა და მონიტორინგის ღონისძიებებისთვის სხვა უზრუნველყოფის მექანიზმებთან ერთად“ (UNESCO 2023b).
აღნიშნულმა უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებს (უსდ) უნდა უბიძგოს შეიმუშაონ პოლიტიკის ჩარჩო-დოკუმენტები AI-ის შესახებ როგორც ადგილობრივ, ასევე საერთაშორისო დონეზე. რეკომენდაციები მთავრობებისთვის და პოლიტიკის განმსაზღვრელი ორგანიზაციებისათვის მოიცავს:
უმაღლეს განათლებაში ხელოვნური ინტელექტის გამოყენების
შესახებ რეგულაციები და ინსტრუქციები უსდ-ებში AI-ის გამოყენების შესახებ;
უსდ-ების ხარისხის უზრუნველყოფის პროცესების განახლება, რათა პროცესებში შევიდეს ხელოვნური ინტელექტის ეთიკა;
ამ გამოწვევების საპასუხოდ, მრავალმა უსდ-მ მსოფლიოს მასშტაბით მყისიერი რეაგირება მოახდინა და აიკრძალა ChatGPT-ის გამოყენება აკადემიური პატიოსნების უზრუნველსაყოფად. ამისგან განსხვავებული, უფრო ზომიერი მიდგომები მოიცავს სხვადასხვა სტრატეგიების იმპლემენტაციას სტუდენტების მიერ ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტების გამოყენების საპასუხოდ. მათ
შორის:
AI ინსტრუმენტების აკრძალვა დავალების შესრულებისას;
სხვა პროგრამული ინსტრუმენტების დანერგვა ხელოვნური ინტელექტის გენერირებული ტექსტის იდენტიფიცირებისთვის;
წერით გამოცდებზე დაფუძნებული შეფასებების ზეპირი, ხელნაწერი ან მეთვალყურეობის ფორმატით შეცვლა;
შეფასებების გამოყენება, რომლებიც რთულია ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტებისთვის, მაგ., პოდკასტი, ლაბორატორიული აქტივობები, ჯგუფური მუშაობა, სტუდენტური გამოხმაურება, შეფასებაში მონაწილეობა, საფეხუროვანი დავალებები;
დავალებების შესრულებისას ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტების გამოყენების დაშვება, თუმცა მისი გამოყენების ცხადი სახით მითითების მოთხოვნა;
უმაღლეს განათლებაში შეფასების არსებული პრაქტიკა საჭიროებს გადახედვას. არჩეული კონკრეტული მოდელი უნდა შეესაბამებოდეს უსდ-ში არსებულ ღირებულებებს, საგანმანათლებლო პროგრამების უნიკალურ მოთხოვნებსა და აკადემიური პერსონალის მზაობას, მიიღონ პოტენციურად გამოწვევებით სავსე ცვლილებები უკვე დამკვიდრებულ პრაქტიკაში.
გამოყენებული ლიტერატურა
Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., and Ramasamy, L. K., (2023) “The impact of ChatGPT on higher education”, Frontiers in Education, https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936
Susnjak, T., (2022) “ChatGPT: The End of Online Exam Integrity?”, arXiv:2212.09292 https://doi.org/10.48550/arXiv.2212.09292
UNESCO (2023a) ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education: Quick start guide, Available at https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146
UNESCO (2023b) Harnessing the era of artificial intelligence in higher education: a primer for higher education stakeholders, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386670
Rethinking Higher Education Practices in the Era of Artificial Intelligence – Alexander Tevzadze
The emergence and wide use of modern tools using artificial intelligence (AI) have led to a multitude of challenges across diverse aspects in Higher Education (HE).
Generative AI, that is based on once sophisticated notions of deep learning and neural networks, is able to generate human-like content for average users, regardless of their technical proficiency. With the further development of AI tools, understanding its implications in the educational sector becomes critically important.
Today everybody explores exciting opportunities created by AI for innovative teaching and learning practices in HE. Notable benefits include automated grading, research support and enhanced human-computer interaction (Dempere 2023). However, everything comes for a price. Tool generating text that is apparently indistinguishable from human-generated content creates an obvious concerns about academic integrity and recognition of individual contribution. Generative AI is known for not only generating a highly realistic texts with minimal input, but also for mimicking human critical thinking skills, making it a major threat to the integrity of online exams (Susnjak 2022). As an example, ChatGPT is considered as an prominent instrument for academic misconduct.
Understanding that banning new technologies is always a loosing game we need to better evaluate ethical implications of the use of generative AI tools, such as ChatGPT and others (UNESCO 2003a).
In 2023, UNESCO adopted recommendations on the Ethics of Artificial Intelligence in HE that suggests to “introduce an ethical impact assessment to identify and assess AI systems’ benefits, concerns, and risks and introduce appropriate risk prevention, mitigation, and monitoring measures, among other assurance mechanisms” (UNESCO 2023b).
This should lead to the development of policy framework on AI on local HEI as well as national levels. Recommendations to the governments and policymakers include:
- Regulations on the use of AI in HE together with the guidance to HEIs about the use of AI;
- Quality assurance processes for HEIs updated to include AI ethics;
Immediate ad hoc solutions in multiple HEIs around the world include banning ChatGPT due to concerns around academic integrity. Other more measured approaches to the problem include implementation of different strategies in response to the use of AI tools by students:
- Banning AI tools in assessments;
- Deploying other software tools to identify AI generated text;
- Changing exam-based assessments to oral, handwritten or invigilated formats;
- Using assessments that are difficult for AI tools to produce e.g., podcasts, laboratory activities, group work, reflections, grading participation, scaffolded assignments;
- Allowing the use of AI tools in assessments, but request to explicitly disclose its usage and output;
Assessment practices in higher education do need to be rethought. Specific model chosen should be consistent with the HEI’s existing values, unique demands of educational programs and willingness of academics to adopt potentially challenging adjustments in well established practices.
References
Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., and Ramasamy, L. K., (2023) “The impact of ChatGPT on higher education”, Frontiers in Education, https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936
Susnjak, T., (2022) “ChatGPT: The End of Online Exam Integrity?”, arXiv:2212.09292 https://doi.org/10.48550/arXiv.2212.09292
UNESCO (2023a) ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education: Quick start guide, Available at https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146
UNESCO (2023b) Harnessing the era of artificial intelligence in higher education: a primer for higher education stakeholders, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386670